بررسی تداوم نقش مایه های ظروف دوران ساسانی در دوره اسلامی (تا پایان سلجوقیان)

پایان نامه
چکیده

این پایان¬نامه، حاصل پژوهشی است به شیوه¬ی کمی و توصیفی و جمع¬آوری اطلاعات کتابخانه¬ای و هدف آن تحلیل و بررسی عناصر بصری نقوش ظروف ساسانی است. همچنین شناخت و چگونگی استفاده از نمادگرایی و به کارگیری علائم و نماد¬های ملی در این نقوش از دیگر اهداف این تحقیق به شمار می-آید. اگر چه متخصصان تاریخ هنر، سد¬ه¬های آغازین اسلامی در ایران را دوران استحاله¬ی هنری می دانند، لیکن باید اذعان داشت که محدودیت اطلاعات مرتبط با هنرها و صنایع ایران دراین زمان به اندازه ای است که اظهار نظر قطعی در این خصوص را با مشکل مواجه می¬سازد. علی¬رغم تحقیقات متنوعی که به تاریخ تحولات هنر فلز کاری اختصاص یافته، ابهامات فراوانی نیز در این زمینه باقی است.نظر به ماندگاری این مواد فرهنگی و نقشی که در مطالعات باستانشناسی ایفا می¬نمایند،نمونه¬های شاخص از اشیاء فلزی باقی مانده از سد¬ه¬های اولیه اسلامی انتخاب تا ویژگی¬های آن¬ها در تحلیل تحولات هنری و نگرش فرهنگی صنعتگران این مرز و بوم در دوران انتقال ازساسانیان به سده های اولیه اسلامی مورد استفاده قرار گیرد. جامعه¬ی مورد مطالعه در این تحقیق تعداد 100 نمونه نقش می¬باشد که اکثرا از طریق منابع الکترونیک و هم¬چنین منابع مکتوب چاپی جمع¬آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. داده-ها در این پژوهش ، بر اساس جداولی که توسط پژوهشگر طراحی شده، استخراج گشته¬اند. این جداول نمونه¬های مورد مطالعه را از دیدگاه بصری مورد مطالعه قرار داده و در نهایت به این نتیجه رسیده است که شیوه¬ی اجرای این نقوش واقع¬گرا و به صورت ساده و قابل فهم به منظور دریافت هر چه بهتر از سوی مخاطبان شکل گرفته اند. نقش شیر،گراز و بز هم¬چنین نوعی پرنده¬ی ترکیبی به گونه¬ای مکرر مورد استفاده قرار گرفته است. در این پژوهش ویژگی¬هایی از قبیل محل استقرار نقش، شیوه اجرا ،راستای غالب ،ترکیب بندی، نوع نقش وخط غالب مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصل، نشان داد که در اکثریت نقوش شیوه اجرا واقع¬گرایانه و راستای غالب مایل می¬باشد، هم¬چنین اکثر ترکیب¬بندی¬ها نامتقارن و خط غالب نیز خط منحنی است.

منابع مشابه

تداوم حضور نقش مایه « هاله نور » از دوران باستان تا هنرهای مسیحی و اسلامی

نقش مایه هاله نور در دوران باستان، مسیحیت و اسلامی همواره در هنرهای بصری از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.مطالعات در این بخش نشانگر گستره آن از هند تا بیزانس می باشد، اما هاله نور علاوه بر تمایز شخصی تها از جنبه های دیگری هم اهمیت دارد؛ نوع، رنگ، اندازه و شکل و همچنین خاستگاه آن. این مقاله شامل بررسی تاریخی حضور این نقش مایه از دوران باستان تا هنرهای اسلامی و مسیحی خواهد بود. این تحلیل هم جنبه ...

متن کامل

مطالع? تأثیر نقش مایه های گچبری دور? ساسانی بر نقوش گچبری اسلامی تا پایان عصر سلجوقی

نقوش گچبری های دور? ساسانی را باید به عنوان مهمترین منبع الهام نقوش گچبری های اسلامی در نظر گرفت. این نقوش در دوره ساسانی با الهام از محیط طبیعی اطراف خود، ارتباطی نه صدرصد ولی نزدیک برقرار می کنند و به راحتی می توان، نمونه ها و گونه های آن ها را شناسایی کرد. این امر نشان می دهد، مباحث انتزاعی کمتر در این نقوش بکار رفته و هنرمند گرایش کمتری به این سمت نشان داده است. چرا که در اندیشه های اساطیری...

15 صفحه اول

بررسی تداوم عناصر تزیینی معماری ایران باستان در معماری دوران اسلامی ایران تا پایان دوره صفوی

به استناد مدارک و شواهد باستانشناسانه، با سقوط دولت ساسانیان و آغاز دوران اسلامی، بخش بسیار زیادی از عناصر تزیینی معماری ایران در دوران پیش از اسلام در معماری دوران بعد از اسلام به خدمت گرفته شده و تکوین یافته است. در این پژوهش با انجام مقایسه ای تطبیقی میان تزیینات وابسته به معماری بناهای ایران پیش از اسلام و عناصر تزیینی ایران در دوران پس از اسلام تا پایان دوره صفوی، به تبیین مفهوم تداوم عناص...

15 صفحه اول

مبلمان ایرانی در دوره اسلامی: از سلجوقیان تا زندیان

این مقاله پژوهشی پیرامون مبلمان ایرانی در دوره اسلامی از برآمدن سلجوقیان تا پایان زندیان و آغاز قاجاریان است. هدف پژوهش شناسایی و معرفی گونه‌های متفاوت مبلمان ایرانی، با تمرکز بر تخت و صندلی، و بیان دگرگونی‌های آن در این دوره است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف پژوهشی توسعه‌ای و از لحاظ ماهیت کیفی و اکتشافی و شیوه گرد‌‌آوری داده‌ها کتابخانه‌ای و میدانی است. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که اگرچه آثار بر‌جای ...

متن کامل

مطالعه سیر تحول و تداوم معماری چهارتاقی در شمال شرق ایران از دوره ساسانی تا پایان سده چهارم هجری

فرم در معماری ایران نقش عمده‏ای ایفا می‏کند. چهارتاقی گونه‏ای از فرم‏های متداول در معماری ایران است و پیشینه‏ای کهن دارد. که با بررسی ساختار و مطالعه روند شکل‏گیری و توسعه آن می‏توان با سیر تحول و تداوم معماری اعصار متمادی ایران آشنا شد. خراسان، از نگاه تعدادی از محققان، خاستگاه معماری چهارتاقی و فرم چلیپایی و پلان چهار ایوانی است نگارندگان مقاله، با این رویکرد، به مطالعه سیر تحول و تداوم فرم چ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023